Zuidasdok, Amsterdam

Realiseren van het volledige constructief ontwerp van de Schinkelbruggen, de knooppunten, de geluidschermen / keerwanden, fasering tram- en treinterminal en andere onderdelen.

Opdrachtgever
Consortium Zuidplus (Fluor, Heijmans en HOCHTIEF)

Het project
Het project bestaat uit het uitbreiden van station Amsterdam Zuid en het inpassen van het stedelijk en regionaal openbaar vervoer en het herinrichten van de openbare ruimte. De A10 Zuid wordt met extra rijstroken verbreed, en ter hoogte van het centrumgebied van Zuidas ondergronds gebracht. Tussen de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel wordt het bestemmings- en doorgaand verkeer van elkaar gescheiden. Beide knooppunten worden hiervoor aangepast. Het uiteindelijke doel is het verbeteren van de toekomstige bereikbaarheid van de Amsterdamse Zuidas en het noordelijk deel van de Randstad, in combinatie met nieuwe stedelijke ontwikkeling.

Projectfase: VO-DO-UO
Periode: van januari 2018 tot en met juni 2020

Neem contact op

Nobleo heeft gewerkt aan het ontwerp en de fasering van diverse onderdelen van het project. Ook hebben wij 3D Revit-modellen en 2D-tekeningen en constructieve berekeningen gemaakt voor:

  • diverse geluidsschermen en kunstwerken;

  • de Schinkelbruggen, basculebruggen waarvoor wij de constructie voor vier bruggen hebben verzorgd;

  • de Atriumgarage;

  • geleidewerken en aanvaarbeveiliging;

  • de fasering van de tram- en treinterminal op station Amsterdam Zuid.

De fasering van de werkzaamheden rond de Schinkelbruggen is complex door de onderliggende bestaande sluiskolk en omwille van de nautische veiligheid. Ze bestaan uit 9 naast elkaar gelegen bruggen, waarvan 4 nieuwe verkeersbruggen. Elke brug is 150 meter lang en de stalen vallen overspannen 16 meter.

Matthijs de Hertog
dienst nobleo

‘Zeer complexe, integrale ontwerpopgave met minimale bouwruimte’

Matthijs de Hertog – Hoofdconstructeur